Project Description

НЗОК НАРЪЧНИК НА ПРАВОИМАЩИЯ ЗА ПСПСМИ ПОМОЩНИ СРЕДСТВА

НЗОК НАРЪЧНИК НА ПРАВОИМАЩИЯ ЗА ПСПСМИ ПОМОЩНИ СРЕДСТВА  е помагало с официална информация от здравната национална здравноосигурителна каса.

В помощ на правоимащите хора с увреждания или техните близки, приятели, съседи, които се грижат за тях. Важно! Кои са правоимащите хора с увреждания за ПСПСМИ. Съгласно Закон за хората с увреждания накратко ЗХУ и правилника за приложението му ППЗХУ: § 1. По смисъла на закона: 1. „Хора с увреждания“ са лица с физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот. 2. „Хора с трайни увреждания“ са лица с трайна физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот, и на които медицинската експертиза е установила вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност 50 и над 50 на сто. Накратко. В първата група са всички хора с увреждания млади и възрастни без да са инвалиди с ТЕЛК/НЕЛК при определени условия могат да бъдат „хора с увреждания“ по т.1 и като такива имат право на ПСПСМИ през НЗОК. „Хора с трайни увреждания“ по т.2 са лица с ТЕЛК/НЕЛК.

ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ПСПСМИ СЪС ЗДРАВНИ КОДОВЕ НА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ ПРИНЦИПНА СХЕМА

Приложение към НЗОК наръчник на правоимащия пспсми.

Изображение на Приложение към НЗОК наръчник на правоимащия пспсми схема по предоставяне.

КРАТКО ПРЕДСТАВЯНЕ НЗОК НАРЪЧНИК НА ПРАВОИМАЩИЯ ПСПСМИ ПОМОЩНИ СРЕДСТВА

Правоимащия или негов упълномощен представител с направление от личния лекар предоставя в лекарската консултативна комисия ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК документите за електронен протокол за ПСПСМИ от които се нуждае.

След като ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК издадат елктронния медицински протокол, заявлението до НЗОК се изпраща по електронната поща от правоимащия/пълномощника. НЗОК издава здравен код и го изпраща по електронната поща обявена от  правоимащия/пълномощника. Със здравния код правоимащия/пълномощника получава от избрана от него фирма с договор със здравната каса по предоставяне на ПСПСМИ.

Съгласно Чл. 56 от: ПРАВИЛНИК за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи. Последна промяна (3).  ДВ, бр. 23 от 2024 г.) Лицата по ал. 1 заедно със заявление-декларацията могат да подадат в РКМЕ: направлението от личния/лекуващия лекар или протокола на ЛКК, както и медицинската документация, доказваща здравословното им състояние, включително заверени копия от медицински документи, съдържащи резултати от медико-диагностични изследвания и консултации, които са налични в медицинската документация при личния лекар и/или при лекуващия лекар… В случаите по чл. 69а от Наредбата за медицинската експертиза заедно със заявлението-декларация по ал. 1 лицата подават в РКМЕ декларация, че искат да бъдат освидетелствани/преосвидетелствани само за увреждания, които са дефинитивни състояния.Лицата или законните им представители/упълномощени от тях лица подават заявление-декларация … или чрез лицензиран пощенски оператор. Може да не отиде на място в ЛКК. Повече подробности може да намерите на пряката връзка по-горе ЛКК за помощни средства НЗОК РЗИ.

ВАЖНО! За да се възползвате от електронно подаване на документи или чрез лицензиран пощенски оператор трябва всичко да ви е изрядно, за да имате успех. Със задълбочените си знания служителите в магазина ни могат да ви бъдат полезни в тази връзка.

ВОЕВ-СОФИЯ ЕООД ИМА ПОДПИСАН ДОГОВОР СЪС ЗДРАВНАТА КАСА НЗОК

ПО ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ПСПСМИ, СЪЩО И РЕГИСТРАЦИЯ В АГЕНЦИЯ ПО ЛЕКАРСТВАТА ИАЛ-АГЕНЦИЯ ЗА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ АХУ.

С търговски обект в София Руски паметник-Пирогов ул Шандор Петьофи 1 от 2004 г до сега на един и същи адрес. Обслужваме всички населени места в страната. Хората с местоживеене извън София имат право на пътни разходи до София и обратно, за да изберат и получат безплатно подходящото помощно средство ПСПСМИ.

КОРУПЦИЯ ПРИ ПРЕДОСТАВЯНЕТО НА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ПСПСМИ

Лекарски консултативни комисии и фирми с договори към НЗОК 

Злоупотреба на длъжностни лица в лекарски комисии, лични лекари и лицензирани фирми при получаване на помощни средства с отпусната помощ от АСП и НЗОК. Какво да направите? Съвети. Корупция при помощ от АСП и НЗОК.

Корупция и корупционни практики. Какво е забранено на лицензираните фирми с договори с НЗОК по предоставяне на помощни средства ПСПСМИ. Тези забрани са вписани в Анекса към договорите им с НЗОК и фирмите подлежат на големи финансови глоби. НЗОК Забрани изисквания ПСПСМИ.

Както и  НЗОК ЗАБРАНИ ИЗИСКВАНИЯ ПСПСМИ ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ОТКАЗИ.

Корупционни практики

Можете да попаднете на недобросъвестни служители в ЛКК /ТЕЛК в съучастие с лицензирани фирми с договори с НЗОК в незаконни корупционни практики. Индикация е когато в ЛКК/ТЕЛК ви издадат електронния протокол и след час-два ви се обадят по телефона лица извън тези структури. Може да ви се обадят по телефона и преди посещение на ЛКК. Обаждането е свързано с твърдение че ще ви уредят всичко и ще получите ПСПСМИ вкъщи. Най-долу на публикацията в приложението ще намерите подробно описани случаи на корупция.

ПРАВОИМАЩИ: Всички хора с увреждания без значение възрастта им, с Медицински протокол от ЛКК,  с ТЕЛК и без ТЕЛК, инвалиди. Волно или неволно може да влезете в корупционна схема. Това можете само вие да го направите предоставяйки здравния код на участниците в корупционна схема. Здравния код ви е съобщен лично от НЗОК и само вие можете да го предоставите на корумпираните. Как ще ги познаете? Много лесно по това че са ви предложили преди това те да ви извадят здравния код уж да ви облекчат. Избора е ваш и ядовете след това също. Помощните средстава ПСПСМИ инвалидни колички, антидекубитални дюшеци, комбинирани столове и т.н са с гаранционни срокове и безплатен ремонт. Лицата и фирмите с които сте влезнали в корупционна схема, когато имате нужда няма да ги намерите. Освен това на непознати хора(фирми) за вас не предоставяйте пълномощно от ваше име да ви представляват пред ЛКК и НЗОК.

Парите отпуснати за вас от държавата за помощни средства ПСПСМИ са вашите пари. Не позволявайте на фирми и недобросъвестни членове на лекарски комисии да злоупотребят с тях.

Изображение на ХОРАТА, КОИТО НЕВОЛНО СЪЗДАВАТ КОРУПЦИЯ ВОЛНО ИЛИ НЕВОЛНО

НЗОК наръчник на правоимащия пспсми.

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

ЗДРАВНА КАСА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА И МЕДИЦИНСКИ ИЗДЕЛИЯ ПСПСМИ.

Пълна информация с подробности вижте на   НЗОК Помощни средства получаване.

Накратко за  помощни средства ПСПСМИ за безплатно получаване от правоимащите през здравната каса от лицензирани фирми.

ЛКК за помощни средства НЗОК РЗИ за издаване на Медицински протокол/ТЕЛК. Срок на медицинския протокол.  ЛКК за помощни средства НЗОК РЗИ.

Медицински протокол ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК. ЕЛЕКТРОНЕН ПРОТОКОЛ НЗОК ПСПСМИ.

Право на парична компенсация за пътни разходи.  Право на парична компенсация за пътни разходи.

ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ОФИЦИАЛНИ ОТГОВОРИ НА НЗОК ЗА ПСПСМИ. Официални отговори на въпроси зададени за помощните средства ПСПСМИ към здравната каса. Въпроси и отговори помощни средства ПСПСМИ на НЗОК.

НА КАКВО ИМАМЕ ПРАВО.  Права на инвалиди, възрастни хора, хора с увреждания, болни.

ОФИЦИАЛНА ИНФОРМАЦИЯ НЗОК НАРЪЧНИК НА ПРАВОИМАЩИЯ ЗА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ПСПСМИ

Приложение I. Ред за получаване на помощни средства за инвалид. Въпрос зададен от  Д** В**Зададен на: 23/03/2023 Отговорен на: 28/03/2023. Съпругът ми е с Телк 100% инвалидност без придружител. Състоянието му се влоши и има нужда от инвалидна количка и другу помощни средства. Моля за вашият отговор какви документи трябва да предоставя, както и редът за това, за да се разгледа положението му и да бъдат предоставени такива. Приложение II. Получаване на помощни средства. Въпрос от: М** Т**Зададен на: 26/09/2023 Отговорен на: 27/09/2023. Въпроса: Баща ми е на 88 години има постоянни болки в колената и трудно се движи сам. Няма издаден ТЕЛК към този момент. Какво трябва да се направи за да получи помощни средства от НОЗК? Отговора на здравната каса. Приложение III. МЕДИЦИНСКИ ПРОТОКОЛ. Зададен въпрос към НЗОК oт: Р** А**Зададен на: 27/06/2023 Отговорен на: 04/07/2023 Къде мога да получа медицински протокол от ЛКК за човек с увреждания с оглед получаване на помощни средства и какви документи следва да представя. Майка ми е на 91 години и не може да се движи. Аз мога ли без нотариално заверено пълномощно, в качеството на нейна дъщеря да подам искане за такъв протокол.

Официалните отговори на НЗОК вижте в приложенията към публикацията по-долу.

НЗОК НАРЪЧНИК НА ПРАВОИМАЩИЯ ЗА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ПСПСМИ Приложение I.

Ред за получаване на помощни средства за инвалид

Въпрос зададен от  Д** В**Зададен на: 23/03/2023. Съпругът ми е с Телк 100% инвалидност без придружител. Състоянието му се влоши и има нужда от инвалидна количка и другу помощни средства. Какви документи трябва да предоставя, както и редът за това, за да се разгледа положението му и да бъдат предоставени такива.

Отговора. В случая  на съпруга Ви е необходимо да се издаде медицински протокол от ЛКК по профила на заболяването или експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК с предписани помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ). Предписването се извършва по спецификацията на НЗОК. След издаването  на протокол/решение за предписване на ПСПСМИ, по електронен път се изпраща заявление  към НЗОК. Пред ЛКК/ТЕЛК Вие попълвате заявление на хартия, с което се съгласявате с предписаните ПСПСМИ и необходимостта от предоставянето им. Медицинската документация по предписването се разглежда от експертни комисии в НЗОК/РЗОК, в резултат на което се издават одобрения или мотивирани откази. Издадените одобрения съдържат регистрационен номер, дата на издаване, имената и НЗОК-кодовете на заявените ПСПСМИ. Лицата с увреждания се информират за издадените одобрения или мотивирани откази, чрез писмено съобщение и по телефон съгласно посочения адрес и телефонен номер в заявлението. Не е необходимо да се посещава офис на РЗОК.

НЗОК НАРЪЧНИК НА ПРАВОИМАЩИЯ ЗА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ПСПСМИ. Приложение II.

Получаване на помощни средства

Въпрос от: М** Т**Зададен на: 26/09/2023 Отговорен на: 27/09/2023. Въпроса: Баща ми е на 88 години има постоянни болки в колената и трудно се движи сам. Няма издаден ТЕЛК към този момент. Какво трябва да се направи за да получи помощни средства от НОЗК?

В ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ по-горе в тази пуликация вижте пряката връзка Въпроси и отговори помощни средства ПСПСМИ на НЗОК. Пълния отговор на здравната каса съм поместил там.

НЗОК наръчник на правоимащия пспсми. Приложение III МЕДИЦИНСКИ ПРОТОКОЛ.

МЕДИЦИНСКИ ПРОТОКОЛ

В ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ по-горе в тази пуликация има пряката връзка към специализираната страница ЕЛЕКТРОНЕН ПРОТОКОЛ НЗОК ПСПСМИ.

Там ще намерите пълната информация, както и отговора на зададен въпрос към НЗОК на 27/06/2023 oт: Р** А**. Къде мога да получа медицински протокол от ЛКК за човек с увреждания с оглед получаване на помощни средства и какви документи следва да представя. Майка ми е на 91 години и не може да се движи. Аз мога ли без нотариално заверено пълномощно, в качеството на нейна дъщеря да подам искане за такъв протокол.

КАКВО ТРЯБВА ДА ЗНАЯТ ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ

  • Посещавате ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, където ще Ви бъде издаден по електронен път протокол/решение за помощно средство, приспособление, съоръжение или медицинско изделие. На място ще имате възможност да подадете заявление към районна здравноосигурителна каса (РЗОК) и НЗОК, което ще бъде изпратено по електронен път от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК в институцията;
  • Получавате известие от РЗОК/НЗОК за издадено одобрение за предоставяне на ПСПСМИ на посочена от Вас електронна поща и/или по телефон, без да посещавате офисите на РЗОК, в срок до 7 дни от датата на подаване на заявлението.
  • Имате свободата да избирате: Може да получите или да ремонтирате Вашето помощно средство, приспособление, съоръжение или медицинско изделие на територията на цялата страна, от всеки търговец на дребно, който е сключил договор с РЗОК.

Какво трябва да направите, ако сте човек с увреждане

и имате нужда от помощно средство, приспособление, съоръжение или медицинско изделие (ПСПСМИ)

  1. Да посетите ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, откъдето ще Ви бъде издаден електронен протокол/решение за предписване на ПСПСМИ;
  2. Към протокола/решението да попълните на място електронно заявление за съгласие с предписаните ПСПСМИ и необходимост от предоставянето им. Заявлението може да бъде подадено и от упълномощено от Вас лице;
  3. Експертни комисии на НЗОК/РЗОК ще разгледат Вашето електронно заявление и ще издадат одобрение или мотивиран отказ;
  4. Всяко одобрение ще съдържа данни за Вас или за упълномощеното от Вас лице, ако заявлението е подадено от него. Одобрението ще има регистрационен номер и дата на издаване. В него ще бъдат включени ПСПСМИ със съответните НЗОК-кодове;
  5. Вие или упълномощеното от Вас лице  ще бъдете информирани за одобрението или мотивирания отказ чрез писмено съобщение на посочена от Вас електронна поща и/или по телефон. Не е необходимо да посещавате офис на РЗОК;
  6. Вие ще получите своето ПСПСМИ от всеки търговец на дребно, който е сключил договор с РЗОК, без териториално ограничение – т. е., навсякъде, където Ви е удобно, на територията на страната. За целта трябва да се идентифицирате пред избрания от Вас търговец чрез идентификатор – ЕГН, ЛНЧ, имена, номер и дата на одобрението за отпускане на ПСПСМИ.

Ако е издадено пожизнено решение от ТЕЛК/НЕЛК или решение/протокол на ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК

 и вече е подадено заявление за отпускане на ПСПСМИ до АСП преди 1 юли 2022 г., то следва да бъде отпуснато от АСП по досегашния ред.
Ако има издадено решение/протокол от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК след 1 юли 2022 г., следва да попълни лично или чрез упълномощено лице заявление за отпускане на ПСПСМИ на място, пред експертната лекарска комисия и заявлението ще бъде подадено чрез информационната база данни на експертната лекарска комисия към информационната система на НЗОК (по електронен път).

Заявления за отпускане на ПСПСМИ ще могат да се подават в РЗОК на хартия по изключение, при невъзможност за подаване чрез информационната база данни, поради технически причини.
Заявления могат да се подават лично или чрез упълномощено лице до директора на РЗОК, или по пощата, с обратна разписка за получаване, чрез лицензиран пощенски оператор.
Всяко лице с увреждане или упълномощено лице има право да получи определените им с медицински документ ПСПСМИ по чл. 73, ал. 1 от ЗХУ в 6 месечен срок от определянето им.

Трябва да знаете още:

  • Заявления за отпускане на ПСПСМИ на обща стойност до 1000 лв. се разглеждат от РЗОК.
  • Заявления за отпускане на ПСПСМИ на обща стойност равна или по-висока от 1000 лв. се разглеждат от НЗОК.
  • Предписването на ПСПСМИ се извършва по спецификацията на НЗОК с код, без да се посочват конкретни търговски имена или фирми.
  • Предвидена е възможност за подаване на заявления за отпускане на ПСПСМИ на хартия в РЗОК, само когато заявлението не може да бъде подадено по електронен път от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК поради технически причини..
  • Ако Вашето помощно средство, приспособление, съоръжение или медицинско изделие се нуждае от ремонт….

ЗДРАВНА КАСА ПОМОЩНИ СРЕДСТВА ПСПСМИ ПРИ ПОЛУЧЕН ОТКАЗ, КАКВО ДА НАПРАВИТЕ?

За случаите при които сте направили всичко каквото изисква реда на здравната каса, но сте получили отказ за помощни средства ПСПСМИ. Вижте специализираната публикация НЗОК забрани изисквания ПСПСМИ. Там ще научите какво може да направите и да получите своето право. Ще научите как да се преборите при отказ дори и със  здравната каса, когато закона е нарушен от НЗОК. По-горе в тази публикация в раздела НЗОК Помощни средства и корупция ще намерите необходимата информация.